~

 Te vuur en te zwaard
  
Dichten vormt een leven, dag en nacht
Continu denderen er hordes zinnen voorbij
Eerst waren het losgeslagen ridders te paard
 
 Nu marchandeer ik ze in een rechte rij
Hier een punt, een extra komma daar,
Dan kan het strategisch schaakspel beginnen
 
Wederom ren en draaf ik langs het geheel
Had ik al iets choquerend gezegd, een woord te veel
Hoe snel kan ik de juiste zetten verzinnen?
 
Ik verander nog wat, schaaf, dit hier, dat daar
Die dichtregels lopen zonder enige hapering
Dan zit mijn taak erop, nu ben ik zeker klaar?
 
Vliegensvlug nemen we afscheid
Zonder tranen, anders krijg ik nog spijt
Dat ik je willoos schaakmat achterlaat
 
Liever had ik je als een ridder te paard
Zeer heroïsch eigenhandig geschaakt
Ik heb je per slot van rekening zelf gemaakt
 

Reacties

Populaire posts