Hoera of help! Vakantie

Vakantie is voor sommigen een zegen. Lekker uitslapen, even helemaal niets doen. Voor mij daarentegen heeft het verdacht veel weg van een 24/7 entertainment show on the road. Dus Pipo de clownspak aan, EHBO-koffer onder de arm, veiligheidsgordels om en gaan met die banaan. Het vergt een gedegen voorbereiding om het eind van die zes dagen verlof met een goed gevoel af te sluiten. Het leukste van een vakantie is immers niet zozeer het moment zelf, maar meer de zoete herinnering aan weet je nog toen... toen ik heerlijk op dat luchtbedje in zee dobberde. Oja, heb ik dat gedaan?

Die vakantie (al is het maar een weekje) moet je dus slim aanpakken. Zeker als je zoals ik de laatste hand wil leggen aan een boek. Dat wil ik altijd tijdens de vakantie. Dan heb ik er tijd voor, althans, dat denk ik. Dat hoop ik. Hoe dan ook: een goede voorbereiding is het halve werk.
Drie weken voor de vakantie zich aandient, jog ik me dan ook suf. Nee, niet een blokje om, maar het serieuzere werk. Na al dat zweten, zwoegen en diep door het stof, ben ik overal tegenop gewassen. Ha! Nu vragen jullie je natuurlijk hoofdschuddend en diepfronsend af, hoezo, waarom? Vakantie is toch leuk en gezellig en zo? Is helemaal waar, maar vakantie betekent ook werken, improviseren, jongleren en het betere crisismanagement hanteren. Het zou bijvoorbeeld handig zijn als je wat kwaliteiten bezit als super mega Miep Kraak om het huis de hele vakantie spik en span te houden. Voor je het weet is de ravage werkelijk niet te overzien en keert het huis in geen honderd jaar terug naar een acceptabel schoonheidsniveau. Ook leuk als je als oergezellige schooljuf zonder hapering de ganse dag liederen uit je mouwloze bloesje schudt. Tijdens het driestemmige gezang, poneer je handig wat slimme pedagogisch verantwoorde acties en daarna is het de voorleesmoeder die het voortouw neemt. Aansluitend zapp je moeiteloos naar het volgende programmaonderdeel, waarbij het geluk van de kids (maar ook van vader en moeder) voorop staat. Bijvoorbeeld dat ik ergens een goddelijke impuls krijg om mijn boek te voltooien. De eerlijkheid gebiedt mij schoorvoetend te zeggen dat vakantie ook een zegen betekent. Dansend dalen toch andere gedachten in mijn ziel die me aanzetten tot de exploitatie van nieuwe projecten: zoals GM in 3D of 4D of in web 2.0, GM als app op je I-phone. GM in het Bonnefanten met intens fabelachtig fotowerk. GM als organisator van een passioneel evenement met eten, poëzie en fijne muziek.

Zoveel ambitie vereist een helder hoofd, geen kater. Dus ga ik lekker op tijd naar de mand, ondanks het feit dat ik avond aan avond word verleid nog even tot na middernacht te genieten van de Grote beer en het Steelpannetje. Ik slobber 's middags loom achter mijn laptop een tropisch getinte vakantiesmoothie, terwijl de kids losgaan op hun tablet. Heerlijk. Vakantie, here I come, ik ben er helemaal klaar voor. Verzamel voor de smoothie zoveel mogelijk fruit, werp in de blender, blikje kokosmelk erbij, ijsklonten erin, flink mixen, schenk in een longdrinkglas en slurp leeg met een vrolijk hoelahoeprietje. Ook de kinderen zijn er verzot op, bovendien ben je zo weer een middagje verder. Foto’s maken en later heerlijk herinneringen bij ophalen, terwijl ik de drukproeven van mijn boek bestudeer.

Reacties

Populaire posts