In de clinch met klei

De afgelopen weken zat een aantal Bekende Nederlanders met de handen in de klei. Tijdens het SBS6-programma ‘Stelletje pottenbakkers’ werd geworsteld, gedraaid en geploeterd. Zeker Patricia Paay lag overhoop met die homp. Bafff!

Na een paar afleveringen worstelen had La Paay haar draai gevonden. Net als het plezier in het pottenbakken. Joris-Jan Bos (56), keramist en fotograaf, herkent het gehannes met klei als geen ander. “Als je begint met pottenbakken stuit je op flink wat hobbels. Eerst moet je de klei kneden, anders kun je er geen kant mee op. Dat gaat inderdaad van baffff. Vervolgens vraagt het centreren van een klomp klei op de draaischijf doorzettingsvermogen, kracht en techniek. Heb je eenmaal de smaak te pakken, is het een uitdaging.” Hij pakt een van zijn eerste zelfgemaakte espressokopjes en draait het rond. “Voel, allemaal oneffenheden. Dat hoort erbij. Het is handwerk.” Sinds een kleine twee jaar geeft Joris-Jan pottenbakkerscursussen in zijn atelier 3TREESceramics in de Weimarstraat. De afgelopen jaren groeide de belangstelling voor handgemaakt keramiek en pottenbakken enorm. Net als presentatrice Kim-Lian van der Meij van ‘Stelletje pottenbakkers’, hebben heel wat mensen een passie voor het ambacht. Joris-Jan ontvangt wekelijks cursisten uit allerlei windstreken. “Er komen zelfs Mexicanen en opvallend veel Fransen. Zij hebben dan ook, net als wij, een traditie in het vervaardigen van aardewerk. Denk maar aan de schalen die je onder andere in de Provence ziet.”

Mijn allereerste kopje
Vanaf het begin dat Joris-Jan startte met zijn cursussen pottenbakken, was Manon de Vlieger (29) van de partij. Op de dinsdagavond zit een ‘cluppie’ creatieven. “Dat is toeval”, aldus Joris-Jan. “Op zaterdagmiddag heb ik bijvoorbeeld een groepje junior pottenbakkers.” Manon is freelance brand- & product developer. “Voor mijn werk zit ik hele dagen achter een computer. Maar ik merkte dat ik sterk de behoefte voelde, om weer iets creatiefs te doen. Met je handen in de klei geeft plezier.” Vooral het pottenbakkersproces van begin tot eind greep haar en zorgde voor een fascinatie. “Ik weet nog goed dat ik mijn allereerste kopje maakte en wat er gebeurde toen het uit de oven kwam. Vooral na het glazuren. In mijn hoofd zat de kleur groen, maar dat werd dat blauw. Magisch...” Ook Krijn Schuring (29), webontwerper, wilde ontsnappen aan zijn computer. Hij is druk om een stukje klei in de vorm van een slangetje een het rollen. “Dit wordt een handgreep voor een theekopje.” Het draaien op de draaischijf en boetseren doen hem licht denken aan een meditatie. “Je moet je 100 procent concentreren en niet ondertussen bezig zijn met je mailtjes of zo. Dan lukt het echt niet.” Marieke van Oosten (41), hoofd marketing van Korzo, geniet met volle teugen van háár avond pottenbakken. “Pas is het gelukt om een kom te maken, waar ik mijn muesli uit kan eten. Daar ben ik trots op, joh.”

Afgelopen zondag won huispakkenontwerper Roy Donders de spetterende finale van ‘Stelletje pottenbakkers’. Patricia Paay eindigde als derde, na Kim Kötter. 

3treesceramics.com

Dit artikel stond 3 mei 2018 in AD Haagsche Courant.  

Reacties

Populaire posts