Symposium ‘Gezondmakend Onderwijs’



Het hart beslist!
Werkplaats voor de wil – oproep voor de toekomst

Op zaterdag 7 april 2018 werd het gehouden. Het thema ‘Het hart beslist’ werd door sprekers vanuit diverse standpunten belicht. Leraren, kunstzinnig therapeuten, schoolleiders en geïnteresseerden konden bovendien tijdens werkgroepen hun kennis aanscherpen. Maar het hart beslist!

De noodzaak voor onderwijs dat gezond maakt groeit in razendsnel tempo. Bijna dagelijks wordt op sociale media, krant of tijdschrift de noodklok geluid. Er moet meer ruimte komen voor creatieve vakken, voor sport en spel, voor de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Jongeren van vandaag, onze helden van morgen, zijn moe en zien de toekomst regelmatig somber in. De enorme prestatiedrang waren velen onder gebukt gaan, ontneemt ze de liefde voor het leven. Jonge mensen hebben vaak al een compleet geleefd leven achter de rug, nog voordat ze de middelbare school verlaten. Als je alles denkt te hebben wat je hart begeert, wie moet je dan worden om te worden wie je bent? 

Verdiep je in het Goddelijk plan, dat brengt je zoveel meer
Een Gezondmakend Onderwijs Symposium zorgt altijd voor veel stof tot nadenken. De dag vult bovendien de aanwezigen met kennis die ze met vrijwel direct kunnen inzetten. Hartveroverend was bijvoorbeeld Daniëlla Buijsman van de Werfklas Culemborg. Ze schreef een optimistisch betoog na een bezoek van de Onderwijsinspectie. Een van de leerlingen vond het vreemd dat de inspecteur geen oog had voor een schooldag van begin tot eind. Wederom werd de inspecteur uitgenodigd. Maar nu om enkele lessen bij te wonen en voor een gesprek van mens tot mens. De inspecteur kon de kinderogen zien stralen. Bovendien was ze onder de indruk van de verrassende en inspirerende lessen. Doorgaans stuit ze bij veel scholen op een zelfde lesaanbod, dat ze aanduidde als eenheidworst. Het advies van Buijsman: ga het gesprek aan met de inspecteur, in plaats van in een fobie te schieten. Ook weet Buijsman allen een hart onder de riem te steken: verdiep je in het Goddelijk plan, dat brengt je zoveel meer. Ze zette het op een klinkend lied, dat menig vrijeschoolleraar zo bij de ochtendopening kan voorzingen!

De vijfde kamer
Ook leerzaam: het hart is geen pomp, maar pulseert ons bloed acht kilometer rond in het lijf. Het hart is een bron waar vier stromingen, bloedbanen, samenkomen en vervolgens verder worden geleid door ons lichaam. Dit gebeurt in de vorm van een lemniscaat. Leo Beth, arts en medisch-biografisch coach, liet de goed gevulde zaal van het Geert Groote College in Amsterdam deze lichaamseigen beweging nabootsen. Ineens waren de aanwezigen bijna letterlijk met elkaar verbonden en haalden ze zo’n 60/70 slagen per minuut. Bovendien sprak hij moed voor een banger hart, want, vertelde Beth, geen banger hart dan dat van mij. En precies op de kruising van het lemniscaat houdt dat hart telkens een microseconde rust. Daar in de volle leegheid van de vijfde kamer, zit mogelijk het ik. Het hart is een vrijplaats en moet veel verwerken. Maak daar een scheppende wereld voor jezelf en voor jonge mensen. Beth: “Het hart is een groot veld van uitwisseling, zodat het een waarachtige gedachte wordt. Let wel, hoe onbaatzuchtig het hart ook is, het zorgt in eerste instantie voor zichzelf!” 

Met een gedragen besluitvorming verandert een rechthoekige tafel in een ronde tafel
Na Leo Beth betraden Joris Boermans en Hugo Pronk het podium. Samen voerden ze een dialoog rond het thema van de dag: Het hart beslist! Ze openden met de vraag: hoe kunnen we dingen doen om het ongezonde in het onderwijs te keren en dat gezond te maken? Ze zien onder meer heil in het gesprek aangaan met elkaar op een vruchtbare manier. Als leidende vorm nemen ze het Ronde Tafel gesprek. Bij iedereen bekend uit de Arthurlegende en de ridders van de Tafelronde. Waarom deze gespreksvorm? En misschien nog belangrijker, heb je voor een Ronde Tafel gesprek letterlijk een ronde tafel nodig? Nee, stellen de heren. Het gaat om de manier waarop je met elkaar in gesprek gaat. Alle beschouwingen komen aan bod. Bovendien wenden Pronk en Boermans zich tot de dynamische oordeelsvorming. Dat proces moet worden geoefend, zodat daadwerkelijk een gedragen besluit kan worden genomen. Daar kun je gaandeweg ook nog iets van leren. “Ja, probeer toch meer met elkaar te praten”, concluderen Pronk en Boermans.

De wereld is af, je bent zelf in ontwikkeling
Jan van Gils (vrijeschoolleerkracht) gaf een workshop over de warmte in het hart, de helderheid in het oog en de waarheid in het spreken. Dit alles aan de hand van drie natuurkundeproeven. Bijvoorbeeld dat je geen warmte kunt voelen. “Je kunt alleen verschil voelen tussen bijvoorbeeld ijzer en hout”, zegt Jan van Gils. “Door de verschillen kunnen we waarnemen.” Op de Vrije School geeft Van Gils onder meer fenomenologie. Een filosofische stroming in de hedendaagse filosofie ontstaan op de grens van de 19e en 20e eeuw, die uitgaat van de directe en intuïtieve ervaring van fenomenen en essentiële eigenschappen van ervaringen. (bron: Wikipedia). Bij waarnemen worden prikkels gebundeld van buiten naar binnen. Hierdoor ontstaat een plaatje in je hoofd. “Maar”, zegt Van Gils, “het proces zou eigenlijk van binnen naar buiten moeten lopen.” Hij geeft een voorbeeld. Neem één beweging van je leerling in gedachten. Hoe pakt hij of zij een pen? Op het moment dat je dat doet, dan ga je met hem of haar de verbinding aan. “Van wat je ziet hoef je geen verklaring te geven, alleen kijken en waarnemen. Onze wereld is allang af. Alleen jij ben zelf in ontwikkeling.

Na de pauze gaf de antroposofische huisarts Thomas Kelling een voordracht over toxische stress bij kinderen. Er is veel stress bij kinderen als gevolg van onze complexe samenleving. We krijgen dagelijks veel prikkels te verwerken en moeten zoveel. Ook studenten hogescholen staan voortdurend onder druk, waardoor het stressniveau hoog is, stelt Kelling. Hoewel een beetje stress geen kwaad kan, het heeft zelfs een nutfunctie, is de hele sociaal-maatschappelijke context de boosdoener. Daar worden jongeren ziek van! Tot slot vat Jacques Meulman het symposium samen met levend denken, levend voelen, levend willen – anders gaat het niet! Inclusief een prachtig lied! Op naar het 10e Symposium op 10 november aanstaande. Met nadruk nodigt Meulman studenten van de Vrije School Pabo uit. “Deze dagen zijn waardevol en inspirerend.”

Waarom hebben wij deze school?
Een leraar vroeg aan Rudolf Steiner: “Waarom hebben wij deze school?” en hij kreeg als antwoord dat door deze school het denken, voelen en willen van de kinderen zich zo kan ontwikkelen dat zij de verbinding met de geestelijke wereld (weer) kunnen vinden en Rudolf Steiner sloot af met: ”Dann wäre die Menschheit noch zu retten” ("Dan zou de mensheid nog te redden zijn"). Peter Selg (Ita Wegman Instituut) vertelde op 16 september 2012 over deze gebeurtenis in de slotvoordracht van de jaarlijkse conferentie van de Medische Sektion in het Goetheanum. Hij ging daarbij in op de verbinding die de mensen weer moeten zien te vinden met de geestelijke wereld. Wat er zich nu voltrekt in de kinderen, door de diepgaande invloed van het intellectualisme en materialisme in het (vrijeschool)onderwijs, is dat de fysieke hersenen het werktuig worden voor het denken, voelen en willen[1].

De geestelijke wereld wacht in deze tijd met haar impulsen tot de mensen zich tot haar richten en de verbinding met haar zoeken. Dat kan niet met die wijze van fysiek denken, voelen en willen, dat kan alleen wanneer er een denken, voelen en willen in de ziel ontstaat vanuit de plastische beeldende krachten van het etherlichaam; een levend denken, een levend voelen en een levend willen[2].
Daarvoor is het nodig dat wij niet doorgaan met oude denkvormen, maar dat we de moed vatten om (ook) het gehele wezen van het onderwijs om te vormen. Met die oproep inaugureert Rudolf Steiner op 21 augustus 1919 de Algemene Menskunde die het fundament zal worden voor die nieuwe pedagogiek[3] en waarbij direct de verbinding met die geestelijke werelden wordt gelegd.
Moge de ernst van deze oproep en doelstelling de drijfveer blijven in het streven van de Nederlandse Vrijeschoolbeweging[4].


Dit artikel verscheen eerder in Vrije Opvoedkunst.

Reacties

Populaire posts