Dress for success


Liefde voor het leven
Kleren maken

De jas leek wel een jurk, hij reikte bijna tot zijn enkels. Jawel, ik ben zo’n energiezuinige, zegelsparende, bonnenknippende moeder met een vooruitziende blik die op d’r centjes let. Dus koop ik een winterjas bij voorkeur op de groei. En daar stommelde mijn zoon in zijn vier maten te grote ski-jack. Heel aandoenlijk als een pasgeboren zeeschildpadje klom ie op de bagagedrager. “Mam, kunnen we alsjeblieft, please, please, please, de jas omruilen. Hij is écht te groot.”

Door Geraldina Metselaar

In eerste instantie word ik kriegelig als mijn zoon direct aanvangt met jeremiëren achter op de fiets. In de verte komen donkere wolken in rap tempo aansnellen. Ik wil maar een ding: naar huis en niet een jas omruilen omdat ie toevallig te groot is naar de smaak van zoonlief.  Wat maakt het nou uit dat je een paar winters met een (te) grote winterjas loopt. Het staat stoer en scheelt flink in de portemonnee. Mijn zeeschildpad mummelt wat achterop en dan word ik natuurlijk week. Zo week als een grote pan dampende zeeschildpaddensoep. Ik laat de dreigende wolkenpartij voor wat ie is en neem subiet de afslag richting jassenwinkel. Eenmaal daar worden we door het winkelpersoneel hartelijk ontvangen. Gaat ze nog een 
jas aanschaffen, twinkelt er in hun ogen. Jullie begrijpen dat met drie kids in de groei menig 

Gaat ze nog een jas kopen?

schoenenwinkel- c.q. kledingwinkelpersoneel mij met alle egards ontvangt. Voor je het weet ben je weer een paar honderd euro verder, (wat vreemd dat maar al te vaak medewerkers in attractieparken dat maar niet tussen de oren weten te macrameeën – maar even voor de duidelijkheid: als je drie kids hebt, dan ga je naar een pretpark om je te amuseren én consumeren. Deze drang wordt echter griezelig afgeremd door nukkig personeel dat zonder met de wimpers te knipperen vijf euro voor een zielloos ijsje rekent. Enfin, ik dwaal hopeloos af en dat terwijl we oog in oog staan met de voltallige hunkerende winkelstaf), helaas moet ik ze dit keer teleurstellen. Iets wat ze goed begrijpen als ze mijn waggelende zoon van dichtbij bekijken. Nog diezelfde middag verandert mijn zeeschildpad in een stoere vent die zo op z’n snowboard een zwarte piste weet te bedwingen.

Dynamische pasvorm
Hoe belangrijk is het dat kinderen passende kleren dragen? Ik heb er zelf nota bene weleens iets over geschreven. Dragen je kinderen een broek en trui of jas waarin ze zich fijn en veilig voelen, dan haal jij een blij kind van school dat zonder morren achterop de fiets springt. Dan neem ik in dit kader ook even mezelf onder de loep. Draag ik kleren die me goed passen, dus geen slobberbroek die bij iedere stap om mijn lijf lubbert, dan voel ik me senang. Iemand die het concept van perfect passende kleding als geen ander begreep, was de legendarische modeontwerpster Coco Chanel. Naast het feit dat de door haar ontworpen mantelpakjes en Little Black Dresses scherp gesneden zijn en over een ongekende elegantie beschikken, bezitten ze ook nog eens een dynamische pasvorm. Chanel vond dat vrouwen zich vrij moesten kunnen bewegen, zonder concessies te doen aan de vorm. Voor alles moest kleding er elegant en stijlvol uitzien. Een uitspraak die ze overigens deed toen het merendeel van de vrouwen nog strak ingeregen in een korset door het leven ging en nauwelijks bewegingsruimte had voor wat dan ook. Dat vrij bewegen ingegeven door een dynamische pasvorm zit overigens niet in een 

Simpel edoch stijlvol

elastische legging of tot op de draad versleten spijkerbroek, integendeel. Je zorgt ervoor dat je simpel edoch stijlvol gekleed de deur uitgaat. Een zwart jurkje met wat parelkettingen en uiteraard op de lippen de onmisbare rouge à levres. Een wijze les van een grande dame, want met haar ijzersterke ontwerpen en ideeën over eenvoud, elegantie en een dynamische pasvorm veroverde zij de wereld. Toen en nu. Nog steeds kopiëren vele ontwerpers haar befaamde stijl. Helaas is een echte Chanel met die onovertroffen snit slechts voor enkelen weggelegd. Gelukkig kunnen we onze kinderen wel goed kleden, zodat ze zich veilig door de dag bewegen en lekker kunnen spelen. Dat is wat anders dan een ski-jack dat tot je enkels reikt en op een little dress lijkt. Ach, en als je de prijs van zo’n jack vergelijkt met een Chaneljasje, dan valt alles reuze mee en kunnen we bij wijze van spreken ook nog met skivakantie. Zijn jullie ook geïntrigeerd door die dynamische Chanelpasvorm, bezoek dan de tentoonstelling Chanel: de legende. Nu te bewonderen in het Gemeentemuseum in Den Haag. Ook is er speciaal voor kids een prachtig prentenboek gemaakt door kinderboekenschrijfster Annemarie van Haeringen onder de titel Coco – of het kleine zwarte jurkje. Op speelse wijze vertelt Van Haeringen het levensverhaal van de legendarische modeontwerpster als een modern sprookje. Aansluitend kunnen modemakers in spe in een speciaal ingerichte kinderexpositie daadwerkelijk een klein zwart jurkje in elkaar zetten. Helemaal perfect op maat!

http://www.annemarievanhaeringen.nl/

Reacties

Populaire posts