De tijd van mijn leven

“Wat is het meest dierbare dat je kunt verliezen?”, vraagt koning Henry VIII aan een van zijn vertrouwelingen. “Uw eer, majesteit, of uw moed, macht misschien...” Maar geen van de antwoorden keurt de koning goed. Deemoedig schudt hij zijn hoofd. Zoiets als eer, moed of macht kun je altijd terugwinnen. “Tijd”, verzucht de heerser. “Je raakt het kwijt en krijgt het nooit meer terug. Hoe graag we dat soms ook zouden willen. Wat voorbij is, is voorbij.” De woorden van de koning raakten mij. Het begrip tijd blijft voor mij een raadsel. Ik bedoel, bestaat de tijd echt? Hangt er ergens een universele klok of staat er werkelijk een zandloper op de secretaire van Vadertje tijd? Als het hier in Nederland dag is, dan is het aan de andere kant van de wereld nacht. Maar is het dan toch overal dezelfde tijd? Je kunt er uren over filosoferen. Zeker als je, zoals ik, in de veronderstelling leeft, dat je nog zeeën van tijd hebt om je dromen te verwezenlijken.

We zijn hier slechts even, als je het over het geheel bekijkt
 
Tegelijk heb ik altijd te weinig tijd. De dagen jagen voorbij, momenten versplinteren. Voor je het weet is er weer een week verdampt. De tijd haalt me in. Straks ben ik 83 en droom ik nog steeds over ridders of wonen in Toscane. Henry VIII, u kent hem vast, versleet zes vrouwen waaronder Anna Boleyn. Ze werd na beschuldigingen van overspel onthoofd. Tegenwoordig raak ik, en met mij ongetwijfeld vele lotgenoten, ook regelmatig mijn hoofd kwijt. Niet vanwege overspelige daden, maar meer als gevolg van de berg taken die ik moet verstouwen. Werken, wassen, schrijven, zorgen, boenen, soppen en als het even kan tussendoor dromen. Als Henry VIII tot slot zijn leven bespiegelt, realiseert hij zich hoe kort wij mensen hier op aarde zijn. Een fractie als je het over het geheel bekijkt. Wat is een gemiddelde leeftijd van een mens op tweeduizend jaar? We zijn als mussen die uit warmere gebieden de winterse kou trotseren, vervolgt de koning. Voor je het weet is het musje weer gevlogen. Henry VIII werd slechts 38 jaar. Word ik 83, dan heb ik nog even. So enjoy and treasure your loved ones.

Reacties

Populaire posts