Idee voor een kerstdiner

Sinterklaas en Zwarte Piet hebben koud ons land verlaten of het volgende feest staat alweer voor de deur te trappelen. Vreemd, vroeger zat er een eeuwigheid tussen die twee feesten – Pakjesavond en Kerstmis. Of leek dat maar zo? Op zich maakt het niet uit (elke vrolijke noot in donkere dagen is welkom), maar het wordt soms wat verwarrend. Zo zingen mijn kinderen de ene dag ‘Sinterklaas kapoentje’ gelardeerd met een wat wiebelig ‘Oh, dennenboom’… hoe ging het ook alweer. En de andere dag ‘Zie ginds komt de stoomboot’, afgewisseld met ‘Er is een kindeke geboren op aard’. Kerstmis. Het feest vol licht compleet met geurige dennenboom, engelenhaar en hét kerstdiner. Voor de een het hoogtepunt van het jaar. Het enige moment waarop de hele familie aan een prachtig gedekte tafel gezellig keuvelt met elkaar. Voor de ander het absolute dieptepunt. Bij mij wisselt het nogal per jaar. Ik kan op gezette tijden genieten van die überkitsch kerstballenpoeha. Het jaar daarna bekruipt me een unheimisch gevoel. Help! Kunnen we dit jaar kerst gewoon overslaan? Nee. C'est un fait accompli.

Een smakelijke maaltijd bereiden – altijd!

Goed, dit jaar vieren we Kerstmis zonder al te veel opsmuk. Met z’n allen onder een fris versierde kerstboom. Hij moet alleen tot het plafond reiken, de voorkamer ruimschoots vullen en daar mislukt meteen het voornemen om het simpel te houden. Een boom van drie meter hoog raakt in mijn huis amper het plafond. Luxe probleem. Geen nood, we houden het simpel. ‘s Ochtend ontbijten met een bruine boterham met kaas op bed, daarna spelletjes, beetje keutelen, sneeuwpoppen maken (ja, ik wil toch graag dat het sneeuwt met kerst) en dan, jawel: het kerstdiner. Ik zie jullie denken, maar je was toch tegen of zoiets? Best wel, ja, maar een smakelijke maaltijd bereiden? Dat doe ik met liefde voor iedereen.  En als het ooit nog eens lukt, kook ik een vredesdiner voor de hele wereld.

Peace in the world

Eerst maar eens een eenvoudig kerstdiner. Ga daar maar eens aan staan. Met drie kids die heel goed weten wat ze wel en niet lekker vinden. Want dochterlief wenst alleen bruine bonen met de allerlekkerste gehaktballen van de hele wereld, Sem eet het aller állerliefst pizza met verse ananas (een aanrader) en mijn jongste zoon geniet van een bamisoepje (hoe simpel kan het eten zijn). Opa vindt alles best zolang er maar sambal op zit, voor de oma’s niet te veel en manlief verorbert bij voorkeur een kilometer sappig vlees. Alle vegetarische verlokkingen, zoals in Chablis gesmoorde portobello’s met rozemarijn, Castello blue en XL kappertjes, ten spijt. Ons kerstdiner bestaat uit van alles en nog wat. Simpele gerechten die je een vredig gevoel bezorgen zoals een okergele curry van zoete bataat met een snelle avocadodip en toe zingen we Peace in the world, oh, let us pray en eten we meringue met de ontwapenende frisheid van limoenen. Fijne feestdagen met jullie dierbaren.

Reacties

Populaire posts