Weg met die muzenissen

Heb ff geen inspiratie, meldde mijn stercolumnist plompverloren in mijn mailbox. Oei, oei, oei. Dan heb je (nou ja, de organisator en dat ben ik) een probleem als je op het punt staat de programmering van een poëtisch evenement te lanceren. Hoezo ff geen inspiratie? Als ‘stercolumnist’ heb je toch blikken muzen op de plank staan? Ik zou zeggen: trek open dat blik… en schrijf de blaren op uw vingers, terwijl de muzen kneden, masseren, inspireren en motiveren. Nu!

Zou ik makkelijk praten hebben? Soms wil ik mijn eigen inspiratie temperen, beteugelen, met liefde de nek omdraaien. Ik bezit per dag slechts een beperkt aantal uur om mijn inspiratie de vrije loop te laten, terwijl ik 24/7 vol continu ideeën kan realiseren. Enfin, onder druk wordt alles vloeibaar. Een optimale invulling van de dag echter, vergt ook inspiratie en zo ben je terug bij af. Inspiratie, wat is dat nou? Het is geen tastbaar ding dat je kunt grijpen. Toch is inspiratie essentieel voor het bestaan, voor de creativiteit en voor onze inventiviteit. Maar hoe werkt inspiratie precies en waar haal je het vandaan? Moet je ernaar op zoek of rustig afwachten op die ene virtuoze ingeving van een muze die evenzo vaak verstek laat gaan? Gevoelsmatig zeg ik: afwachten is uit den boze, ga ernaar op zoek. En dan niet ergens volgende week of zo, niet als er een nieuwe maan verschijnt, niet als je al het andere hebt gedaan wat je nog moest doen en altijd al had willen doen, maar nu.

Als klanten bij GMtekst komen met het verzoek of ik een website voor ze wil ontwerpen, pakkende teksten wil schrijven, krijgen ze van mij de vraag: waar denk je aan? Tja, dan valt het stil. Eerst maar een cappuccino, dan gaan we van start. Noem eens wat kenmerken die het product uniek maken, die het een meerwaarde geven? Dat is best moeilijk. Begrijp me niet verkeerd, de ingrediënten om er iets moois van te maken zijn heus aanwezig, maar in onze overvolle markt is het belangrijk een stuk authenticiteit mee te geven aan een product. Dat gaat verder dan een goede prijs/kwaliteitverhouding, dat heeft met kleine dingen te maken. Het koekje bij de thee, originaliteit, energie, een perfect geschreven offerte of een foutloos opgestelde bevestigingsmail aan de klant.

Vul desnoods een schoenendoos
 
Voor authenticiteit kun je een gevoel ontwikkelen, maar daar heb je inspiratie hard bij nodig. Inspiratie die zich goed laat sturen en je niet overvalt in het holst van de nacht als je eigenlijk gewoon lekker wil slapen. Vaak raad ik mijn klanten aan een tijdje een schoenendoos te vullen met krantenknipsels, foto’s of reclamefoldertjes. Nee, niet zomaar loze frutsels, alleen dingen die je raken in hart en ziel. Maakt niet uit wat het is, als ze maar voldoen aan dat criterium. Ga dan eens bekijken wat je allemaal hebt verzameld. In negen van de tien gevallen klinkt er zowaar een zalvende melodie. “Dat vind ik mooi!” Hoera, daar kan ik wat mee. Inspiratie zit verstopt in allerlei dimensies van het bestaan. Ik noem dat het millefeuille-effect. Flinterdunne laagjes die door alle sferen die ze vasthouden, zorgen voor een onschatbare waardevermeerdering van het bestaan. Cognitieve resonanties die om ons heen dwarrrelen, dwars door alle barrières scherend over het gladde water bij een vurige zonsondergang. Stel je ervoor open en je kunt het pakken. Voor diegenen die geen schoenendoos hebben, je kunt er altijd één bij mij lenen. Ik heb er vele. Volgende keer: ontvlammende creativiteit en wat zou jij doen als er rellen uitbreken in je stad?

Reacties

Populaire posts