Het kind en ik 2012 van Hens Initiatieven
Zien en gezien worden
Door welke bril kijken wij naar onze kinderen? Een roze bril, verrekijker of ziekenfondsbrilletje?T egenwoordig
krijgt een kind dat afwijkt van ‘normaal’, direct een etiket opgeplakt. Maar zou
het ook zo kunnen zijn dat het gewoon een dromer is die tijd nodig heeft om
wakker te worden? Als je kinderen door een andere bril bekijkt, kun je nieuwe
dingen ontdekken. Hoe kun je leren ze in hun eigenheid waar te nemen?
Voor de themadag “Zien en gezien worden” hebbenMiryam Hupkes en Veronica Storm van Hens Initiatieven sprekers
uitgenodigd die onze blik als ouders, verzorgers, maar ook leraren en
hulpverleners, op het kind aanscherpen met nieuwe invalshoeken en verrassende
perspectieven. Naast de sprekers zijn er ook workshops over onderwerpen die
aansluiten bij het thema. Vooral de ontmoeting met anderen geeft een verrijking
aan de themadagen en projecten die Hens Initiatieven organiseert. Ervaringen
worden gedeeld. Miryam: “Als leerkracht en ouder hebben we gemerkt hoeveel
behoefte er bestaat aan inspirerende bijeenkomsten rond de opvoeding van
kinderen. Daarvoor zetten wij ons in. We willen opvoeders bekrachtigen, zodat
zij vanuit inzicht en enthousiasme kinderen kunnen begeleiden op hun levenspad.”
Antroposofisch kinderarts
Edmond Schoorel opent de dag met de lezing: In
de branding tussen het virtuele en de werkelijkheid – over ons bestaan onder
invloed van beeld en moderne media. Roelant en Madelaine de Vletter-Wulff geven
een interactieve lezing, waarbij wij als publiek worden uitgedaagd anders naar
elkaar te kijken. Derde spreker is Marcel de Leuw .
Hij geeft een intrigerende uiteenzetting op het thema Zien en gezien worden.
“Iedereen die weleens verstoppertje heeft gespeeld, herkent misschien het
moment dat je eindelijk tevoorschijn kwam. Je had je dit keer echt heel goed
verstopt! Helaas werd je niet met open armen ontvangen, integendeel, de anderen
waren alweer druk met een ander spel. Ze waren jou vergeten. Je werd niet
gezien. Ongetwijfeld voelen velen zich soms ongezien of onbegrepen, terwijl wij
(en zeker onze kinderen) allemaal graag willen dat de ander ons ziet zoals we
zijn.” Marcel de Leuw vertelt dat je
het ik van de ander ook kunt ontmoeten
door elkaar de hand te drukken en elkaar aan te kijken. Zien en gezien worden.
“Alleen moeten we dan wel in contact zijn met ons middengebied, het
gevoelsgebied als centrum van de mens, want dat vormt de poort waar we elkaar
echt kunnen ontmoeten. We kunnen onze kinderen helpen dit gebied rijk te leren
ontwikkelen.”
Go with the flow is geen optie

Gaby, moeder van drie kinderen, volgt de workshop Woede en agressie van Madeleine de Vletter-Wulff. Het onderliggende thema luidt: woede is ook een positieve kracht, maar je moet het wel goed inzetten. “De rode draad van de workshop is dat we allemaal een rugzak meedragen met onverwerkte dingen – pijn, verdriet. Zeker als je kinderen moet opvoeden, kun je soms buitensporig boos worden. Misschien was er wel een reden om boos te worden, maar zo boos? Denk dan aan die rugzak die je meesjouwt.” Gaby realiseert zich dat je vooral zelf die rugzak in het oog moet houden. “Houd grip op je gevoel. Dan ga je dingen echt anders zien. Weet waar het vandaan komt. En als je dat weet, kun je het beter een plek geven. Bovendien zullen dan niet zo snel de kinderen degenen zijn die bij jou die pijnpunten aanraken. Want dat kunnen ze als geen ander!”
Wat leeft er bij jullie opvoeders?
Kijk voor meer informatie op
www.hensinitiatieven.nl of stuur je mail naar Miryam
Hupkes en Veronica Storm via deze website.
Door welke bril kijken wij naar onze kinderen? Een roze bril, verrekijker of ziekenfondsbrilletje?
Voor de themadag “Zien en gezien worden” hebben
Media zijn als lucht die we inademen
“Nooit eerder in de
geschiedenis is het zo hectisch geweest als nu. Je komt ogen en oren te kort.
Er gebeurt veel in de branding waar land en water elkaar raken. Het is een
onstuimig gebied.” Edmond Schoorel laat ons zien dat we in de branding leven tussen
virtueel en werkelijk. “Plotseling zijn we wereldburger, we weten alles en
kunnen alles meebeleven. Het bestaan gaat razendsnel. Dat was vroeger anders. Kijk
bijvoorbeeld eens naar een aflevering van Pipo
de Clown. IJzingwekkend traag. Pipo en Mamaloe drinken koffie, ze gaan op
zoek naar Klukluk, maar eerst eten ze wat. Indertijd vonden we het ongelofelijk
spannend. Maar kinderen van nu kunnen daar niets meer mee. Ze vinden het saai,
want ze moeten voortdurend gepakt worden. De frequentie van beeldwisselingen
ligt tegenwoordig op twee tot drie seconden. Media zijn als de lucht die we
inademen. Een nieuw element zoals wind, water en vuur. Terug kan niet meer. We
moeten ermee leren leven.” Tegelijk vormt die virtuele wereld een brug. Volgens
Schoorel is het dan ook van groot belang dat we op spiritueel gebied
ontwikkelen en de verbinding maken met boven. “Ga gewoon eens aan de vloedlijn
staan en wacht. Wacht wat de kosmos ons te vertellen heeft.”
Tijdens de workshop In de branding tussen virtueel en werkelijk
vallen direct de onderlinge verschillen op tussen ouders en opvoeders. De een
heeft een zoon die het liefst zijn X-BOX meesmokkelt naar bed, terwijl de ander
kinderen heeft die er absoluut niet naar talen. Anna is pleegouder en worstelt
met het dilemma: overal aan toegeven of alles verbieden. Wat kun je als ouder
doen? Schoorel vindt verbieden geen optie. “We leven in een gedigitaliseerde
samenleving, daar kun je maar beter mee leren omgaan. Ouders en opvoeders
zouden wel een duidelijk standpunt kunnen innemen. Go with the flow is geen optie. Stippel de route uit en vraag je
kinderen simpele dingen. Bijvoorbeeld: hoe lang duurt het voordat je weer
jezelf bent als je dadelijk klaar bent met je game? Ouders die zelf de uitknop
niet kunnen vinden, hebben overigens geen recht van spreken.”
IK zie je!
Roelant en Madeleine
Vletter-Wulff laten met hun interactieve lezing het publiek voelen wanneer je oprecht
kunt zeggen: “IK zie je!”. Samen geven Roelant en Madeleine
communicatietrainingen, waarbij het jezelf durven laten zien of horen, en de
ander durven waarnemen de sleutelvaardigheden zijn. Steekwoorden hierbij zijn:
contact, respect, authenticiteit, duidelijkheid, openheid, beleven. En daar
waar dat zinvol is, zetten ze de rode neus in. Roelant en Madeleine vragen verschillende
deelnemers of ze op het toneel willen komen staan. Daar krijgen ze een rode neus
op en wij als kijkers moeten vertellen wat er vervolgens gebeurt met die
persoon. Opvallend is dat de ogen van de personen op toneel veel meer expressie
vertonen. Door de rode neus kun je veel beter de uitdrukking waarnemen in de
ogen van de persoon op het toneel. De focus gaat naar de ogen en je kunt zien
wat er in die persoon leeft. Is die blij, onzeker of bang? Wat zie je, verandert
in: IK zie je.
Een rugzak vol verleden
Gaby, moeder van drie kinderen, volgt de workshop Woede en agressie van Madeleine de Vletter-Wulff. Het onderliggende thema luidt: woede is ook een positieve kracht, maar je moet het wel goed inzetten. “De rode draad van de workshop is dat we allemaal een rugzak meedragen met onverwerkte dingen – pijn, verdriet. Zeker als je kinderen moet opvoeden, kun je soms buitensporig boos worden. Misschien was er wel een reden om boos te worden, maar zo boos? Denk dan aan die rugzak die je meesjouwt.” Gaby realiseert zich dat je vooral zelf die rugzak in het oog moet houden. “Houd grip op je gevoel. Dan ga je dingen echt anders zien. Weet waar het vandaan komt. En als je dat weet, kun je het beter een plek geven. Bovendien zullen dan niet zo snel de kinderen degenen zijn die bij jou die pijnpunten aanraken. Want dat kunnen ze als geen ander!”
Enthousiasme en discussies
“Zo'n themadag neemt je mee
op vleugels en het duurt even voordat je weer geland bent!” Zelfs na afloop laaien
enthousiasme en discussies hoog op. Miryam en Veronica genieten. “Het was een
intense dag, waar we met elkaar over actuele onderwerpen hebben gesproken rond
het thema Zien en gezien worden. Zowel
de lezingen als workshops hebben ons aan het denken gezet door verrassende
invalshoeken.” Miryam: “Ik ga toch anders kijken naar kinderen en naar mezelf.”
Met een grote glimlach kijken zij naar alle enthousiaste deelnemers,
werkgroepleiders én sprekers bij de naborrel. “De dag is geslaagd. De
deelnemers van vandaag gaan energiek en voldaan naar huis en dat komt de
kinderen in hun omgeving ten goede. Daar doen we dit voor!”Wat leeft er bij jullie opvoeders?
“Graag willen we dan ook blijven
doorgaan met het organiseren van deze waardevolle bijeenkomsten”, zegt
Veronica. “Iedereen is altijd razend enthousiast. Het inspireert en motiveert.”
Komende tijd gaat HenS initiatieven haar oor te luisteren leggen om nieuwe
vormen te ontwikkelen rond vragen over de opvoeding. “Wat leeft er bij opvoeders?
Waar zouden zij meer over willen horen en leren? In welke vorm, op welke plek,
voor welke prijs? Heb je een idee? Laat het ons weten!”
Reacties
Een reactie posten